söndag 28 mars 2010

PRIO - En ny gökunge?


Försvarsmakten har införskaffat ett nytt system för att hantera logistik, ekonomi och personal, PRIO. Det tror jag undgått få.
PRIO kostar i sitt införande lika mycket som två och ett halvt års insats i Afghanistan men har ändå såna funktionsbrister att man får magsår. Försvarsmaktens organisation ändras nu för att det ska passa det kommersiella systemet, inte tvärtom.

Tidigare har olika projekt kallats för gökunge, tex JAS 39 Gripen men jag undrar om inte det här är än värre.

Jag är mycket skeptisk till hur det här gått till och jag spår många turer i ämnet. Mina blogg-bröder har redan börjat:
Morgonsur - Försvarets IT-äventyr del 1
Chefsingenjören - Titanic II
Väpnaren - Försvarsmaktens datoriserade stödsystem
Wisemans Wisdoms - Fyrkant i runt hål

Vad är det de säger i filmerna? Read it and weep!

Foto: Tero Niemi

1 kommentar:

  1. Nedanstående film är naturligtvis bekant för alla de närmast sörjande, men förtjänar att få en större publik: http://www.youtube.com/watch?v=Rc62J6Xjbgo

    SvaraRadera

Skriv en signatur för underlätta vid repliker och debatt.
Håll dig till ämnet och god ton.
Bloggägaren förbehåller sig rätten att ta bort kommentarer utanför skjutgränserna.