fredag 4 december 2009

Akademiseringen av officersutbildningen II

Ett annat problem som uppstått i och med akademiseringen av officersutbildningen är förhållandet mellan militär lydnad och det akademiska signumet "kritiskt förhållningssätt".

Ett kritiskt förhållningssätt är inte att vara motvals kärring utan att först och främst ifrågasätta sin egen kunskap och inte ta så enkelt på uppfattningen om omgivningen. Dock så blir det kritiska förhållningssättet gärna något mer än så. Det är väldigt lätt att det övergår till en klassisk Finn Fem Fel-övning där ifrågasättandet sätts i första rummet.

"Att tänka rätt är stort, att tänka fritt är större" är ett klassiskt uttryck för akademin. Det är en god tanke och ska nog prägla visst lärande men jag vågar påstå att även den tesen måste utsättas för granskning när det gäller officersutbildning.
I vissa företeelser inom militär verksamhet så finns det faktiskt rätt och fel. Det finns också behov av helt okritisk underkastelse, något som går helt stick i stäv med akademiens grundvalar. Absolut och omedelbar lydnad kan vara det som skiljer officeren från döden. En underkastelse av givna data kan krävas vid till exempel skjutningar med indirekt eld. Det är inte alltid läge att ifrågasätta åratal av empiriskt framtagna skjutdata.

Det kritiska tänkandet och granskandet kan leda till att kunskap sätts före förtroende, något som kan få förödande konsekvenser för både ledarskap och följarskap. Modernt ledarskap bygger på ömsesidigt förtroende och det byggs upp genom sunda möten människor emellan. Jag uppfattar att (åtminstone delar av) akademien sätter högskoletänket och vetenskapliga grundprinciper före faktisk kompetens och operativ effekt.
Jag bedömer att det är något som Försvarsmakten kommer att få jobba med.

5 kommentarer:

  1. Bäste Cynismer,

    Känns lite udda att adressera en person med Cynismer. Särskilt i pluralis och särskilt som jag inte hittar några cynismer i texterna.

    "Att tänka FRITT är stort, att tänka rätt är större" citerar du och syftar då på resultatet av "att tänka". Citatets "att tänka rätt" syftar nog mer på metoden du använder när du tänker, d.v.s att tänka på rätt sätt. Att tänka fritt däremot syftar på ostrukturerat "fritänk". Jmf med den vetenskapliga metoden; observation - hypotes - test och ev justering av hypotesen - teori.

    Det är första gången jag besöker din blogg men jag adderar den till min "lista" över bloggar att följa. Jag uppfattar det som att tyngdpunkten kommer att ligga på utbildningsfrågorna. Bra så, även utan Cynismer...

    Angående innehållet i ditt inlägg, så kan jag bara hålla med. Akademiseringen måste komma in högre upp på utbildningsstegen.

    SvaraRadera
  2. Välkommen till bloggen, Observatören. Den är helt ny så det är inte så konstigt att det är första besöket.
    Jag är i grund och botten cynisk men har av någon anledning öppnat svagt, men jag ska försöka bättra mig :-)

    Citatet ska vara "att tänka rätt är stort att tänka fritt är större", och det symboliserar akademiens strävan efter utveckling av kunskap, vilket ofta överordnas spridningen av kunskap. Det är inte alltid i harmoni och definitivt inte så när det gäller grundläggande officersutbildning.

    SvaraRadera
  3. Cynisk.

    Att det alltid ska bli fel. Efter att ha Googlat lite, så viker jag ner mig. Jag tog allt ur minnet. Det jag kom ihåg var debatten om huruvida det vore dags att ändra till min version, av skäl som jag angav ovan. Fort men fel tenderar numera att bli fritt men fel;-)

    Jag har sett att du varit aktiv på de andra försvarsbloggarna. Jag har också sett att du fått in din blogg under "Bloggar jag följer" hos både Wiseman och Chefsingenjören. Det är nog din inträdesbiljett till Bloggosfären. Grattis.

    Jag noterar att du inte fått igång funktionen att inledningen på de senaste inläggen visas till höger. Inte vet jag hur man gör, men det skulle nog förbättra funktionen.

    Lycka till med det cyniska. Konkurrensen är stenhård nu för tiden. Bitter och synisk är var och varannan försvarsanställd. Och luttrade, så det är en tuff branch.

    Din vän

    SvaraRadera
  4. Tack!
    Min cyniska ådra visar sig från och till. Jag hoppas att jag inte ska göra dig besviken. Men jag avser inte konkuerrera med WW och Chefsingenjören. Det är jag alldeles för ödmjuk för.
    Ödmjukhet är dock första steget till självförnekelse så jag aktar mig noga för att utveckla den egenskapen.

    SvaraRadera
  5. För att förtydliga så har jag citerat några FHS:ares annorlunda nyttjande av den gamla sanningen om att tänka rätt och fritt.
    Det är således inget jag kommit på själv.

    SvaraRadera

Skriv en signatur för underlätta vid repliker och debatt.
Håll dig till ämnet och god ton.
Bloggägaren förbehåller sig rätten att ta bort kommentarer utanför skjutgränserna.