tisdag 11 januari 2011

Var är ÖB?



Sist jag såg Överbefälhavare Sverker Göransson var när han delade ut medaljer till FS19 på Armémuseum. Utdelningen var det enda han gjorde för talroll hade han inte. Det var Sten Tolgfors och Arméinspektör Berndt Grundevik som stod för talandet.

Det har gått väldigt lång tid sedan ÖB uttalade sig publikt, väldigt lång tid. Han finns inte med på någon av de senaste inläggen på Försvarsmakten.se utan man får göra sökningar i arkivet. Det tycker jag är märkligt.

Det kan inte undgått någon som hjälpligt hänger med i försvarsdebatten att många känner osäkerhet kring ekonomi, organisation, omgalonering, byråkrati, insatsfrekvens, numerär, hotet mot Sverige, ja hart när allt som har med försvaret att göra. Man kan ju då tycka att ÖB borde synas mer.

I en tid med stora osäkerheter och mycken turbulens inom Försvarsmakten kan man tycka att det vore läge för den ytterst ansvarige att kliva fram med tydlighet och framåtanda och visa åt vilket håll vi ska?
Vore det inte lämpligt med lite föregångsmannaskap och ledarskap? Grunden för det är ju att faktiskt finnas. Och syns man inte, finns man inte.

Nej ÖB, du får allt ta och komma ut från kontoret och visa upp dig, inte bara utan talroll på ceremonier utan framförallt visa på föregångsmannaskap kopplat till verksamheten och framtiden. Dina underställda behöver ledning, står du för den?

7 kommentarer:

  1. Han övar på sina Word- och Powerpointfärdigheter inför nästa släpp av "Pravda".

    SvaraRadera
  2. Jag tror han är en "försiktig general"
    som inte vill förknippas med allt det negativa som händer nu

    Han hukar sig nog nu och hoppas att det värsta ska blåsa över

    Tyvärr - för ÖB - finns det väl egentligen ingen (förutom möjligen Tolgfors och hans spökksrivare) som ser någon ljusning på någon front i överskådlig framtid...

    ÖB skulle ju kunna göra sig mer populär i de egna leden genom att kräva mer pengar för att få ordning på verksamheten

    Men det är ju inte så lätt när man precis har lämnat tillbaka pengar som man inte kunde göra av med...

    Jag tror att han inser att vad han än skulle säga eller skriva i media så skulle det inte vara karriärfrämjande...

    SvaraRadera
  3. Hallåååååååå! Ja, var är ÖB?

    SvaraRadera
  4. Han leder väl som de flesta militära chefer - "Min dörr står alltid öppen".

    Min erfarenhet är att gott militärt ledarskap enbart syns i fält. Jag kanske har fel men jag har inte upplevt motsatsen själv.

    SvaraRadera
  5. ÖB är upptagen i Sälen, vet du inte det....;-)

    SvaraRadera
  6. @Sinuhe
    Nej, jag visste inte att ÖB var i Sälen den 11/1 och att han varit där under så lång tid som han saknats i offentligheten.

    SvaraRadera
  7. Sedan jag skrev detta inlägg har fler och fler börjat ställa frågan: "Var är ÖB?"

    SvaraRadera

Skriv en signatur för underlätta vid repliker och debatt.
Håll dig till ämnet och god ton.
Bloggägaren förbehåller sig rätten att ta bort kommentarer utanför skjutgränserna.